Kraj připravuje veřejnou soutěž na nové provozovatele veřejné autobusové dopravy mezi lety 2030 a 2040. Jednou z podmínek soutěže podle zástupců hejtmanství bude, aby alespoň část autobusů v regionu jezdila na vodíkový pohon, který je šetrnější k životnímu prostředí. "Kolik, to záleží na tom, kolik bude plnicích stanic, tak aby to organizačně bylo možné. Já si myslím osm deset autobusů by to mohlo být," řekl Doležel. V kraji podle něj nyní ve veřejné dopravě jezdí zhruba 300 autobusů.

V tekutém vodíku jako pohonu spatřuje Doležel ve srovnání s často prosazovanou elektřinou výhody. Jednak je jeho natankování rychlejší než dobíjení, navíc je jednodušší vybudování potřebné infrastruktury. "Chceme být inovátorem v oblasti veřejné dopravy, nabídnout obyvatelům kraje komfortní a ekologicky šetrnou přepravu a zároveň snižovat uhlíkovou stopu," uvedl náměstek hejtmana.

V roce 2023 společnost Solar Global uvedla v Napajedlech do provozu první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v České republice. Plyn vyrobený pomocí fotovoltaické elektrárny za podpory větrné energie se uplatní při dlouhodobé akumulaci elektřiny z čistých zdrojů. Nejpozději v prvním čtvrtletí příštího roku v areál

Více v celém článku na Deník.cz